Festiwal muzyczny “TRZY-CZTE-RY Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje.”
30 maja – 28 czerwca 2017
Studio Koncertowe im. W. Lutosławskiego w Warszawie, ul. Modzelewskiego 59
Bilety: 20 zł
Festiwal muzyczny “TRZY-CZTE-RY Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje.” to wyjątkowe wydarzenie w kalendarium kulturalnym Warszawy. Założeniem festiwalu jest konfrontacja widza z nowatorskimi wizjami artystycznymi, często poprzez kontrastowe zestawienie dzieł, które ukazuje ich nowe konteksty.
W 2017 roku między 30 maja a 28 czerwca odbędzie się 11 koncertów. Na scenie Studia Koncertowego im. Witolda Lutosławskiego (ul. Modzelewskiego 59, Warszawa) pojawi się łącznie ponad 100 muzyków, w tym soliści, kameraliści i koncertująca na całym świecie Orkiestra Sinfonia Varsovia oraz AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy. Po koncertach słuchacze będą mogli wziąć udział w spotkaniach prowadzonych przez muzykologów.
Bilety w cenie 20 zł dostępne na stronie Polskiego Radia, Bilety24 oraz w kasie na godzinę przed koncertem.
PROGRAM FESTIWALU:
30 maja 2017, godz.19:00 Koncert 1. Katarzyna Budnik, Agata Zubel, Orkiestra Sinfonia Varsovia i Monika Wolińska
Tegoroczny festiwal otworzą znamienite solistki, laureatki wielu nagród: Katarzyna Budnik-Gałązka i Agata Zubel wraz z Orkiestrą Sinfonia Varsovia pod batutą Moniki Wolińskiej. W Programie między innymi: uwertura koncertowa Mendelssohna – Hebrydy, poemat symfoniczny Eugeniusza Morawskiego-Dąbrowy – Don Quichotte, Interludium i Postludium I Witolda Lutosławskiego. Koncert zwieńczy cykl pieśni, dyskretnego bohatera festiwalu – Oliviera Messiaena – Poemes pour Mi.
31 maja 2017, godz.19:00 Koncert 2. Trampolina Młodych
Koncert z cyklu “Trampolina Młodych” to niebywała okazja do posłuchania wschodzących gwiazd muzyki klasycznej młodego pokolenia. Mimo swojego młodego wieku są już wielokrotnie nagrodzeni i koncertują na całym świecie. Wśród nich wiolonczelistki:
Małgorzata Oller, Katarzyna Stasiewicz , Krystyna Wiśniewska, Małgorzata Latoszek , Bernadetta Wieczerzyńska, skrzypaczka Sulamita Ślubowska oraz pianiści: Jagoda Stanicka i Aleksander Opolski. Młodym towarzyszyć będa również pianiści: Agnieszka Kozło, Paweł Sommer
6 czerwca 2017, godz.19:00 Koncert 3. Koncert kompozytorski Glenna Goulda
O życiu i twórczości Glenna Goulda można by pisać książki. W programie koncertu kompozytorskiego znajdą się utwory różne stylistycznie odzwierciedlające jego unikatowa osobowość. Program otwiera Pięć krótkich Utworów, które napisał jeszcze jako nastolatek. Usłyszymy także m.in. Kwartet smyczkowy op. 1 w wykonaniu Kwartetu Camerata a na zakończenie Olga Pasiecznik, Urszula Kryger, Tomasz Krzysica i Łukasz Konieczny w jednym z ostatnich utworów Goulda – satyrycznej “So You Want to Write a Fugue” – fudze, oczywiście.
13 czerwca 2017, godz.19:00 Koncert 4. Maciej Grzybowski i Maciej Piszek
Koncert na dwa fortepiany uświetni duet Macieja Grzybowskiego i Macieja Piszka. W programie Visions de l’Amen Meassiaena – cichego bohatera Festiwalu, oraz Sonata D-dur Mozarta i kompozycja Ligetiego Monument. Selbstportrait. Bewegung.
14 czerwca 2017, godz.19:00 Koncert 5. Recital fortepianowy Ramiro Sanjinesa
Ramiro Sanjines Unzueta pochodzi z Boliwi, w 1980 przyjechał do Polski od tamtego czasu związany jest z naszym krajem. Tutaj gra i naucza. Na koncercie zaprezentuje m.in. dzieła Mozarta (Sonata fortepianowa C-dur, Sonata fortepianowa c-moll), Messiaena (Dwadzieścia spojrzeń na Dzieciątko Jezus: Spojrzenie Dziewicy) i Debussy’ego (Preludia z tomu I)
15 czerwca 2017, godz.19:00 Koncert 6. Kwartet na koniec czasu
Kwartet na koniec czasu Messiaena jest jednym z najwspanialszych i najczęściej granych dzieł muzycznych XX wieku. Inspirowany wydarzeniami II wojny światowej, ukończony i zagrany pierwszy raz w obozie jeńców wojennych w 1941 roku stał się utworem ponadczasowym. Na scenie wystąpią Bartosz Bednarczyk (fortepian), Julian Paprocki (klarnet), Anna Staśkiewicz (skrzypce), Andrzej Bauer (wiolonczela).
20 czerwca 2017, godz.19:00 Koncert 7. Projekt “Trans-Fuzja”
Ideą projektu Trans-Fuzja jest dialog uznanych artystów mających istotnie odmienne podejście do uprawiania muzyki i różne artystyczne koleje losu. Łączy ich pasja poszukiwania nowej ekspresji, poszukiwania nowych wysublimowanych brzmień poprzez niekonwencjonalne użycie najnowszej technologii w połączeniu z tradycyjnym instrumentarium. Kompozytorzy i wykonawcy: Adam Bałdych, Andrzej Bauer, Cezary Duchnowski, Cezary Konrad
21 czerwca 2017, godz.19:00 Koncert 8. Beethoven, Kotoński, Messiaen i inni
W świecie kameralistyki obok fortepianu dominują instrumenty smyczkowe, tym razem w programie utwory odchodzące od tego nurtu, m.in. Motu proprio na fagot i fortepian (W. Kotoński), Le merle noir na flet i fortepian (O. Messiaen), Rapsodia na klarnet i fortepian (C. Debussy). Na scenie artyści w składzie Radosław Kurek (fortepian) Grażyna Zbijowska (flet), Arkadiusz Krupa (obój) Krzysztof Zbijowski (klarnet), Igor Szeligowski (waltornia),
Artur Kasperek (fagot).
22 czerwca 2017, godz.19:00 Koncert 9. Lilianna Zalesińska i Maciej Grzybowski
Podczas koncertu usłyszymy wybór pieśni z XIX i pierwszych dekad XX wieku autorstwa m.in. Schuberta, Liszta, Czajkowskiego i Rachmaninowa. Mezzosopranistce Liliannie Zalesińskiej za fortepianem towarzyszyć będzie Maciej Grzybowski.
27 czerwca 2017, godz.19:00 Koncert 10. Koncert kompozytorski Jacka Grudnia
Koncert jest niezwykłym zestawieniem kompozycji Jacka Grudnia związanego ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia, m.in.: Nonstrom na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian oraz Piosenka na klarnet, puzon, wiolonczelę, fortepian i taśmę a także Interludium na fortepian. Obok tych kompozycji usłyszymy również Ptaki Kotońskiego i Preludium cis-moll op. 45 Chopina. Na scenie pojawią się: Joanna Wicherek (fortepian), Karol Marianowski (wiolonczela), Piotr Ptak (klarnet), Tomasz Światczyński (puzon), Dobrosława Siudmak-Nur (skrzypce).
28 czerwca 2017, godz.19:00 Koncert 11. Dorota Anderszewska, AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy i Marek Moś
Koncert będący zwieńczeniem Festiwalu, uświetnią swoją obecnością AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia oraz Dorota Anderszewska, którą usłyszymy w Particie Lutosławskiego. W programie również: Metamorfozy Straussa, Verklärte Nacht op. 4 Shoenberga i “Verklärte Nacht” op. 4 i Adagio i Fuga c-moll KV 546 Mozarta.
Festiwal “TRZY-CZTE-RY Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje.” jest realizowany przez fundację Przypływ Kultury pod kierunkiem dyrektora artystycznego Macieja Grzybowskiego, dzięki wsparciu finansowemu Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Patroni medialni: Program Drugi Polskiego Radia, TVP Kultura, Cojestgrane24